Domény obvykle dělíme na 3 úrovně (řády), každá z nich se odděluje tečkou.
Doména 1. řádu se nachází za poslední tečkou a dělí se na dvě skupiny:
– Geografické – ty jsou přidělovány státům (např: .cz, .sk apod.)
– Generické – ty si může zaregistrovat každý, jde o obecné domény (.org, .com, .net apod.)
Doména 2. řádu je placená s nutností registrace.Jde o sekvenci znaků (maximální počet znaků je 63), a to znaků anglické klávesnice a pouze malé části znaků ASCII.
Doména 3. řádu se nazývá subdoména a jde o rozšíření 2. řádu. Bez vlastnictví 2. řádu nemůžete mít subdoménu (která je bez poplatku).
Výhody vlastní domény
Můžeme si zaregistrovat doménu 3. Řádu na některém bezplatném hostingu, ale jsou tam určitá omezení, jako třeba reklama, kterou nemůžete odstranit, omezený prostor, často dlouhý název webu apod. Když pak poznáte úskalí těchto neplacených domén a přejdete na vlastní, ztrácíte už získané návštěvníky, nebo je musíte znovu pracně získávat zpět.
Samotná registrace vlastní domény probíhá přes tzv. registrátora. Ti mají přístup do registru a spravují pro uživatele jména jejich domén. Registrátoři se liší ve službách, které nabízí, i v ceně, kterou si za registraci účtují.
Majitel domény má kontrolu nad svými daty. I při změně registrátora, nebo poskytovatele zůstává pod jeho kontrolou. Jméno domény může majitel použít jako základ vlastních emailových adres .
Výhoda je zjevná,majitel propaguje sebe, nikoliv poskytovatele emailu. Menší provozovatelé emailů mohou zaniknout (a majitel přijde o kontaktní adresy), při emailové adrese na vlastní doméně tato starost odpadá.
Už jen samotným dobrým zvolením názvu domény může majitel přilákat spoustu lidí, kteří tuto stránku budou navštěvovat. Další propagací názvu domény třeba na vizitkách, nebo firemních dokumentech dochází k dalšímu zviditelnění stránek. Podnikatel, který není vidět na internetu, jako by nebyl. Mít vlastní webové stránky, kde se může firma, podnikatel nebo i soukromá osoba prezentovat, je v dnešní době prakticky nutností.